Grecja wenecka i osmańska
1453 r. - 1830 r.
W 1453
roku Konstantynopol zdobyli Turcy osmańscy pod wodzą sułtana Mahmuda II i stopniowo podbijali
Grecję (do 1460 r.), z wyjątkiem górzystych cypli Peloponezu
i Epiru. Okupacja turecka trwała w Grecji przez blisko 400 lat.
W tym czasie, mimo ucisku i represji, Grekom udało się zachować tożsamość
narodową, język i tradycje kulturowe. Pomimo, że Konstantynopol stał się
stolicą imperium Osmanów, mieszkało tam wielu Greków. Miasto stało się symbolem
marzeń o odrodzeniu państwowości. Zgodnie z prawem islamu
chrześcijańscy Grecy zachowali początkowo swobodę religijną, prawo nauczania w
języku greckim i swobodę handlu. Ludność wysp greckich wkrótce
zmonopolizowała handel śródziemnomorski w imperium osmańskim, zdobywając
majątek i znaczenie. Wokół patriarchatu w Konstantynopolu skupiła się
najwyższa warstwa społeczeństwa greckiego - wyższe duchowieństwo, kupcy,
właściciele ziemscy itp. - mająca znaczące wpływy na dworze sułtańskim.
W czasie niewoli tureckiej na Peloponezie powstała kolejna (obok Greki
Klasycznej i koine) odmiana języka greckiego - demotiki, czyli
greka ludowa. Pierwsze dzieła w demotiki pojawiły się już w wieku
czternastym, a na początku wieku dziewiętnastego język ten stał się już
powszechnie używanym językiem literackim, szczególnie na Cyprze i Krecie.
Z demotiki wywodzi się współczesny język grecki, tzw. nowogrecki (neoelliniki),
będący językiem oficjalnym od 1976 r.
Wyspy
Jońskie, Kreta i kilka przybrzeżnych enklaw pozostawały pod
władzą Wenecjan, okupantów znacznie bardziej uciążliwych od względnie
tolerancyjnych Turków. Po Wenecjanach pozostała jednak bogata spuścizna
kulturowa, a zwłaszcza architektoniczna. W Nafplionie jest wiele
pamiątek po Wenecjanach, zwłaszcza Skład Morski (obecnie muzeum) oraz górująca
nad miastem twierdza Palamedesa. Podobnie jak w innych krajach bałkańskich
sporo wysiłku włożono w usunięcie albo ukrycie budowli tureckich.
Od XVIIIw.
wzrastało poczucie świadomości narodowej Greków. W 1770 r. na
Peloponezie wybuchło powstanie przeciwko władzy tureckiej, inspirowane
przez carycę Rosji Katarzynę II, jednak szybko zostało zdławione.
Powstanie to uznano za początek nowożytnej historii Grecji. Greckie odrodzenie
kulturowe i narodowe rozwijało się dzięki tajnym organizacjom kulturalnym
i politycznym na obczyźnie.
W 1788 roku Turcy powołali na paszę Janiny albańskiego
możnowładcę - Alego Paszę. Za jego rządów Janina stała się jednym
z najbogatszych miast Grecji. Do 1819 roku Ali Pasza zagarnął pod swoje
władanie całą północno-zachodnią Grecję i terytorium dzisiejszej Albanii.
Ali Pasza był władcą bezwzględnym i okrutnym.
Jego okrucieństwa dotykały zarówno chrześcijan jak i muzułmanów.
Ambicją Alego Paszy było stworzenie państwa albańsko-greckiego całkowicie niezależnego od Turcji.
Pod koniec 1819 roku jego rebelia wobec sułtana Mahmuda II stała się oczywista. Ali Pasza
zachęcał do współpracy tajne greckie stowarzyszenie narodowościowe Filiki
Heteria (Stowarzyszenie Przyjaciół) mając na celu sprowokowanie interwencji
Rosji. W roku 1820 oddziały otomańskie wkroczyły na tereny
kontrolowane przez Alego Paszę i rozpoczęły tłumienie rebelii.
W tym czasie władze stowarzyszenia rozpoczęły przygotowania do powstania na
Peloponezie i wzniecenia zamieszek w Grecji Północnej. Na koniec swej
rebelii Ali Pasza zdradził Greków próbując bezskutecznie zyskać litość sułtana. Po długotrwałym
oblężeniu twierdzy w Janinie, Ali Pasza wymknął się i ukrył
na wyspie Nisi, leżacej na pobliskim jeziorze. Nieżyczliwi Alemu
tubylcy zdradzili kryjówkę Turkom. 24 lutego 1822 roku Ali Pasza został
zgładzony w klasztorze na wyspie.
Zawsze żywe dążenia wolnościowe
w połączeniu ze sprzyjającą sytuacją polityczną i rozwojem ruchów
niepodległościowych w Europie - zaowocowały udanym powstaniem
narodowowyzwoleńczym (w 1821 r.) i odzyskaniem niepodległości
w1830 r. przez część ziem greckich.
|