Inne zabytki
Propyleje
W miejsce starych Propylejów w latach 437-432 p.n.e. zbudowano nowe.
Projekt powierzono wybitnemu architektowi greckiemu - Mnesiklesowi.
Jednak na skutek wojen peloponeskich budynek ten nie został w pełni ukończony.
Niewykończone bloki u podstawy Propylejów ukazują moment,
w którym budowa została przerwana. Nie zdążono także stworzyć dekoracji rzeźbiarskiej.
Budynek tworzył pełne przepychu wejście, a jednocześnie
pełnił funkcje budowli obronnej - stanowił część pierścienia
murów wokół Akropolu. Projekt Propylejów stanowił nie lada
wyzwanie - budynek zbudowano na progu między wznoszącą się
stromo droga, a płaską powierzchnią szczytu wzgórza.
Stąd też zachodnia fasada wewnętrzna jest położona niżej niż wschodni fronton wewnętrzny.
Gdy przechodzi się przez Propyleje od dołu widać sześciokolumnowy dorycki fronton z dwoma wystającymi
po bokach rzędami 3 wysmukłych kolumn (również doryckich).
Z powodu drogi procesyjnej szerokość przęsła jest większa w środku niż po bokach.
Wewnątrz rampa oskrzydlona została dwoma rzędami 3 wielkich jońskich kolumn.
Te niezwykle wysokie podpory wyrównują różnicę poziomów.
Na wyższym poziomie stał właściwy budynek bramy z 6-kolumnową fasadą.
Rozpościerał się stamtąd widok na Erechtejon (po lewej) i Partenon (po prawej).
Pierwotny plan przewidywał po obu stronach centralnego wejścia dwie majestatyczne sale o rozmiarach
22 x 13 m, w których sufit miały podpierać po 3 środkowe kolumny.
Te nie zbudowane nigdy pomieszczenia mieściłyby by Pinakotekę (galerię obrazów) oraz
Gliptotekę - dla ufundowanych na Akropolis wotów.
Ostatecznie Pinakoteka zajęła salę północno-zachodnią.
Propyleje były wielokrotnie przebudowywane, przez stulecia pełniły
też funkcję rezydencji biskupa, pałacu Franków, tureckiej
twierdzy i zbrojowni. Część budowli została zniszczona,
m.in. w XVIIw. na skutek wybuchu (pod wpływem uderzenia
pioruna) zmagazynowanego tam tureckiego prochu.
Do dziś widoczne są ślady wybuchu na kolumnach.
Świątynia Nike
Po prawej stronie od Propylejów wznosi się mała jońska świątynia
Ateny Nike (czasem nazywanej Nike Apteros), wybudowana wkrótce po śmierci
Peryklesa w 429 r. p.n.e. Jej frontony mają po 4 eleganckie kolumny, tworzące
obramowanie małego naosu (5 x 5 m), poświęconego Atenie Przynoszącej Zwycięstwo.
Przed wejściem do naosu stoją dwa marmurowe filary (pronaosu tu nie ma).
Świątynia ozdobiona jest okalającym fryzem jońskim. Przedstawia on otaczające Atenę i innych bogów
sceny walk z wojen perskich (prawdopodobnie zwycięstwo Greków pod Platejami).
Do świątyni prowadziły osobne schody, tak więc wierni mogli tam dotrzeć nie wchodząc na sam szczyt Akropolu.
Erechtejon
Pomimo wspaniałości architektonicznej i zdobniczej Partenonu to Erechtejon był
centrum wszelkich wydarzeń na Akropolu i celem
procesji panatenajskich. Wybudowana w latach 421-405 p.n.e. świątynia była świętym symbolem przeszłości miasta
i centrum kultu wielu greckich bogów. To także hołd oddany Erechteuszowi
- herosowi wychowanemu przez Atenę na długo przed nastaniem złotej ery jej miasta.
Zbudowany na fundamentach starszych świątyń Erechtejon był miejscem, w którym
rzeczywista historia miasta spotykała się z jej mityczną alternatywą.
To tutaj miał się rozstrzygnąć mityczny spór Ateny i Posejdona o panowanie
nad Attyką, tutaj też wyrosło drzewo oliwne - dar Ateny i tu od uderzenia trójzębu
Posejdona wytrysnęło ze skały źródło.
Świątynię wybudowano w stylu jońskim z marmuru pentelickiego, na kilku poziomach.
Dość niekonwencjonalny plan ukazuje różne części świątyni poświęcone różnym bóstwom.
Wyższa część należała do Ateny. Niżej znajdowały się ołtarze Erechteusa
oraz Posejdona - boga morza. Obok majestatycznego wejścia stał kamień,
który według legendy nosił ślad uderzenia trójzębu Posejdona.
W najświętszym przybytku budowli stał posąg Ateny Polias - Opiekunki Miasta.
Rzeźba wykonana z drewna oliwnego była tak stara, że nawet sami Ateńczycy
nie pamiętali skąd się wzięła. Twierdzili, że spadła z nieba.
Najlepiej znanym elementem budowli jest grupa kariatyd, podpierających dach
południowego portyku (Ganek Kor). Rzymski historyk sztuki Witruwiusz napisał, że przedstawiają
one kobiety z Kariai, które podczas wojny opowiedziały się
po stronie Persów. Zaklęte w kamieniu i z uległością patrzące na Partenon,
kariatydy są symbolem dla przyszłych pokoleń, by pozostały wierne Atenie i Atenom.
Posągi są podobno autorstwa Archimedesa, ale ich szczegółowe wykonanie i wymowność
wskazują na rękę Fidiasza, jego mistrza i niepodważalnego geniusza greckiej
rzeźby. W 1980 roku zastąpiono kariatydy Erechtejonu kopiami, a oryginały
przeniesiono do klimatyzowanych gablot Muzeum Akropolu. Jedna z oryginalnych kariatyd
została zabrana przez Elgina do British Museum.
|