Życie religijne wokół Akropolu
Akropol Peryklesa miał być punktem centralnym ateńskiego życia, skupiając w sobie
wszystko co wiązało się z kultem bogów.
Było to najbardziej widoczne podczas najświętszych dni ateńskiego kalendarza liturgicznego
- w okresie procesji panateńskich, uświetniających narodziny Ateny.
Było to największe i najstarsze święto ku czci Ateny, obchodzone w porze żniw, w ostatnich
dniach (25-28) miesiąca Hekatombajon ("miesiąc ofiary stu byków" - hekatomby ). Obecnie przypada to na środek lata. Według mitów ustanowił jej Erechteus pod nazwą
Atenaja, a Tezeusz po zjednoczeniu gmin attyckich uczynił z Panatenajów
święto ogólnoateńskie. W 556 r. p.n.e. Pizystrat nadał Panatenajom szczególnie uroczysty charakter.
Co cztery lata (w 3 roku każdej olimpiady) obchodzono Wielkie Panatenaje (święto całych Aten), połączone z zawodami sportowymi.
Perykles dodał do obchodów konkursy muzyczne. W ten sposób Panatenaje
składały się z konkursu muzycznego, zawodów sportowych, zawodów hippicznych,
wyboru przodowników procesji, tańca w zbroi i biegu z pochodniami.
W dniu po Panatenajach urządzano wyścig łodzi. Co roku urządzano Małe Panatenaje,
które trwały krócej (bez procesji, jedynie zawody).
Na dziewięć miesięcy przed świętem dwie arrefory (szlachetnie urodzone dziewczyny w wieku od 7 do 12 lat)
zamykały się w sanktuarium Ateny i tkały peplos - ceremonialną szatę kobiecą.
Pomagały im w pracy inne dziewczęta - ergastinki.
Na peplosie ufarbowanym na kolor szafranu dziewczęta haftowały sceny walki Ateny i innych
bogów z gigantami.
Święto zaczynało się od pannychis - całonocnego czuwania w przeddzień
właściwych obchodów. O świcie biegacze zapalali nowe pochodnie i rozpoczynali
wyścig od gaju poza Atenami na szczyt Akropolu.
Z otaczających miasto pól ku Akropolowi zmierzały wielkie religijne procesje.
Od bramy dipylońskiej w dzielnicy Keramejkos procesje były już zupełnie zorganizowane.
Młode dziewice niosły peplos, ceremonialną szatę, która miała okryć posąg Ateny.
Ludzie prowadzili zwierzęta ofiarne. Nad wszystkim czuwali uzbrojeni i odświętnie odziani
jeźdźcy. W ciągu kolejnych dni procesje stawały się coraz liczniejsze aby w końcu objąć
wszystkie warstwy społeczne i profesje.
Uczestnicy przechodzili przez Propyleje i docierali do Erechtejonu. Na jego wielu ołtarzach
składano zwierzęta ku czci Ateny, Zeusa i Posejdona.
Podczas ceremonialnych uczt młode dziewczęta po raz pierwszy
przedstawiane były ogółowi obywateli. Na szerokich alejach i placach trwały
uroczystości na cześć greckiej dominacji nad światem.
Podczas świąt Erechtejon był centrum wszelkich wydarzeń. To tutaj składano ofiary
bogom, to tutaj krew zwierząt spływała z ołtarzy wprost na marmurowe posadzki.
W najświętszym przybytku budowli stał posąg Ateny Polias - Opiekunki Miasta.
Zwieńczeniem obrzędów religijnych było przybranie go w ceremonialny peplos.
Na zakończenie składano uroczystą ofiarę z wołów i owiec (hekatombę),
połączoną z ucztą dla wszystkich Ateńczyków.
|