Grecja prehistoryczna
3000 p.n.e. - 1200 p.n.e.
Historia
Grecji sięga III tysiąclecia przed naszą erą - do Epoki Brązu. Tworzyła
się, począwszy od 3200 r. p.n.e., na bazie kultury cykladzkiej
(Cyklady), minojskiej (Kreta i wyspy Morza Egejskiego) i mykeńskiej
(Peloponez), na obszarze zbliżonym do obszaru Grecji współczesnej. Jako
pierwsza wykształciła się kultura minojska - na Krecie, na przełomie III
i II tysiąclecia p.n.e. Nazwa tej cywilizacji pochodzi od legendarnego króla
Krety - Minosa (obecnie sądzi się, że słowo minos oznaczało tytuł, a nie imię władcy).
Powstały wówczas pierwsze pałace w Knossos
i Fajstos. Na Peloponezie ludność przedgrecka stworzyła kulturę
helladzką. W I połowie II tysiąclecia tereny te podbili praojcowie
współczesnych Greków - Achajowie, którzy przybyli
z północy. Przejęli oni kulturę helladzką i utworzyli (z pewnymi
wpływami kultury minojskiej), na obszarze obecnej Argolidy, kulturę mykeńską.
Apogeum kultury
minojskiej i mykeńskiej przypadało na II tysiąclecie p.n.e., na okres
"pałacowy", zwany tak od ośrodków scentralizowanej władzy i religii -
pałaców (cytadel), z których władcy (kapłani) zarządzali swoim terytorium
(m.in. pałace w Konossos i Fajstos na Krecie, Pylos, Tirynsie
i Mykenach). Budownictwo mykeńskie miało charakter warowny
(obronny). Dziś w pobliżu Myken można podziwiać ruiny cytadeli,
z charakterystycznymi, kilkumetrowej grubości, murami "cyklopowymi" -
ułożonymi z wielkich nieociosanych głazów - stąd wzięło się później
przekonanie że wznieśli je cyklopi. Historycy są zdania, że takie mury były
najbardziej ekonomiczne w tamtych czasach i niezwykle wytrzymałe.
Taniej było transportować olbrzymie bloki saniami, przy użyciu niezliczonych
rzesz robotników, niż obrabiać je, skromnymi wówczas narzędziami (metal
w Epoce Brązu był jeszcze trudno dostępny i drogi). Również w sztuce
z Myken (malarstwo naścienne) dominowały tematy batalistyczne
i łowieckie.
Około 1500 r. p.n.e. (a według najnowszych badań nawet 100 lat wcześniej)
nastąpiła erupcja wulkanu na wyspie Santoryn (wł.Santorini, gr.Thira, dawniej Tera). Dzięki temu, pod
warstwą wulkanicznego popiołu, zachowały się do naszych czasów wspaniałe
kolorowe malowidła naścienne i inne dzieła sztuki minojskiej.
Sztuka minojska świadczy o tym, że jej twórcy, w przeciwieństwie do
wojowniczych Mykeńczyków, byli ludźmi o nastawieniu pokojowym,
opanowującymi basen Morza Egejskiego drogą handlu, nie zaś podbojów. Stąd też
budowle minojskie miały charakter bardziej użytkowy niż obronny. Pałace pozbawione
elementów warownych były wielokondygnacyjne, posiadały dużą ilość sal
i korytarzy, oświetlonych świetlikami w sufitach. Budowniczowie
zadbali również o kanały wentylacyjne, wodociągi i kanalizację. Kultura
minojska, jako najstarsza i najbardziej rozwinięta, wywarła ogromny wpływ
na sąsiednie kultury: cykladzką i mykeńską.
Najsłynniejszymi
przykładami sztuki cykladzkiej są tzw. idole, czyli marmurowe figurki o przeciętnej
wysokości kilkudziesięciu centymetrów (generalnie od 5 do150 cm). Najczęściej
wyobrażają one nagie kobiety z rękami założonymi na piersiach. Oprócz
rzeźb o charakterze realistycznym powstawały posążki przypominające
kształtem instrumenty muzyczne (figurki wiolinowe). Rzeźby te były jaskrawo
malowane (czerwone, niebieskie). Ich przeznaczenie nie jest do końca jasne (mogły
mieć związek z rytuałem pogrzebowym lub być wyobrażeniami cykladzkich
bóstw). Ponadto zachowały się przykłady ściennego malarstwa cykladzkiego (w pałacu
w Filakopi na Melos) oraz resztki ufortyfikowanych nadmorskich osad i miast
(na Keos i na Syros).
Około
1450 r. p.n.e. (u schyłku kultury minojskiej) Achajowie
podporządkowali sobie na ponad 2 stulecia Kretę, opanowując minojskie
pałace w Konossos. Pomogło im w tym zapewne osłabienie Krety
katastrofalnym wybuchem wulkanu na Santorynie. Fala powodziowa (tsunami) zniszczyła flotę minojską
i zalała wybrzeża Krety. Potężna chmura popiołów utrzymywała się w atmosferze przez kilka lat, osłabiając plony.
Pomimo odmiennego pochodzenia
etnicznego Mykeńczyków i Kreteńczyków pomiędzy sztuką tych kultur istniały
bardzo duże podobieństwa. Znaleziska archeologiczne pochodzące z tego
okresu nie zawsze łatwo można przypisać do konkretnej kultury. Wynika to po
części z kontaktów handlowych pomiędzy tymi kulturami oraz wypraw
rabunkowych Mykeńczyków. Być może też podbici mieszkańcy Krety tworzyli swoje
wyroby rzemieślnicze dla najeźdźców. Na 1400 r. p.n.e. datowane są
najwcześniejsze inskrypcje zapisane pismem linearnym typu "B". Pismo to udało się
odcyfrować w 1952 r. podczczas gdy starsze od niego (o ponad 200 lat) minojskie pismo typu "A"
do dziś nie zostało przetłumaczone.
Z około 1250 r. p.n.e. pochodzi Skarbiec Atreusza - domniemany grób Agamemnona,
złote maski grobowe i Lwia Brama w Mykenach. W tym czasie
nastąpiło też zburzenie Troi.
Fabularny
opis życia Greków w tamtym okresie zawarł "boski Homer" w poemacie
"Iliada". "Iliada" nie powstała w opiewanym okresie mykeńskim, ale 500
lat później, w VIIIw. p.n.e., na podstawie tradycji
i przekazów ustnych. Nie opiera się na faktach, nie przedstawia więc
realistycznie życia ówczesnych Greków, ale jak każda legenda miała
z pewnością podstawy autentyczne. Poemat jest w pewnym sensie
opowieścią o dwóch miastach: Troi, czyli "wietrznym Ilionie",
zamożnym azjatyckim grodzie nad Hellespontem (obecnie Dardanele w Turcji), oraz
o "w złoto bogatych" Mykenach, przewodzących inwazji
połączonych sił greckich na Troję - Wojnie Trojańskiej. Przywódcą
Mykeńczyków był król Agamemnon, następca swego ojca, Atreusza. Dążył on do zemsty
na Trojańczykach za porwanie przez trojańskiego księcia Parysa Heleny, żony swojego brata, króla Sparty -
Menelaosa. Przez wiele lat sądzono, że
bogactwo Troi i Myken jest wyłącznie legendarne - aż do czasu, gdy
w latach 1870-1890, niemiecki bizmesmen i zapalony archeolog Heinrich
Schliemann umieścił te zaginione miasta na mapie. Odsłonił on ruiny Troi,
a potem odkrył złoto Myken.
|
Nie ma dowodów
historycznych, że Mykeńczycy odegrali decydującą rolę w zniszczeniu Troi, jednak
sami nie przeżyli długo klęski tego miasta. Przyczyny osłabienia, a następnie
upadku, około 1200 r. p.n.e., cywilizacji mykeńskiej pozostają zagadką.
Bezpośrednich zniszczeń dokonały najazdy Dorów, kończąc okres
prehistoryczny w dziejach Grecji.
|